???item.export.label??? ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/handle/tede/941
Tipo do documento: Dissertação
Título: Educação ambiental no contexto escolar do ensino médio
Título(s) alternativo(s): Ambient Education in School Context of Average Education
Autor: Macedo, Iraci de Souza 
Primeiro orientador: Gebran, Raimunda Abou
Primeiro membro da banca: Scheide, Tereza de Jesus Ferreira
Segundo membro da banca: Leal, Antonio Cezar
Resumo: Esta pesquisa, Educação Ambiental no Contexto Escolar do Ensino Médio, tem como escopo analisar o desenvolvimento das práticas pedagógicas concernentes à questão ambiental, o nível de qualidade da formação teórica e os procedimentos metodológicos decorrentes da temática em questão, enfatizando as ações desenvolvidas na E. E. Francisco Pessoa, na cidade de Presidente Prudente. Optou-se pela análise da prática educacional (Estudo de Caso), Pesquisa Qualitativa, definindo-se como método de Coleta dos Dados, a Análise Documental, que permitiram identificar informações, nos documentos pesquisados, os quais nortearam a pesquisa, verificação e comprovação da hipótese inicial de que a Educação Ambiental no Ensino Médio tem trabalhado a construção das questões ambientais a partir de conceitos teóricos distorcidos. Esta pesquisa contempla a análise e reflexão crítica sobre a prática escolar ambiental no Ensino Médio e a descrição tem caráter documental, visto que tem como objeto de análise, Relatórios Finais de Estágios, Proposta Pedagógica, Plano de Gestão e Planos de Aulas de professores, além de questionários aplicados a alunos, professores e equipe gestora.
Abstract: This research, Environmental Education in the School Context of High School, has as mark to analyze the development of the concerning pedagogic practices to the environmental subject, the level of quality of the theoretical formation and the current methodological procedures of the theme in question, emphasizing the actions developed in E. E. Francisco Pessoa, in Presidente Prudente. She chose for the analysis of the education practice (Case Study), Qualitative Research, defined as method of Data Collection, Documental Analysis, which allowed identifying information in the researched documents, which orientated the research, verification and proof of the initial hypothesis that the Environmental Education in High School has worked the construction of the environmental subjects from distorted theoretical concepts. This research contemplates the analysis and critical reflection on the environmental school practice in High School and the description has documental character, it has as analysis object, Final Reports of Apprenticeships, Pedagogic Proposal, Plan of Administration and teachers' Classes Plans, besides applied questionnaires to students, teachers and manager equip, which contributed so that, in the end of this research, relevant data concerning the used methodologies, so much for Francisco Pessoa, as for the partners, mainly those involved in projects of Environmental Education, could review their practices and improve the results obtained during the construction process of the teaching and learning, as well as, to contemplate about the complexity, that is inherent to the environmental projects and the school context in which they happen.
Palavras-chave: Educação Ambiental
Cotidiano Escolar
Prática Escolar Ambiental.
Environmental education
Daily School
Environmental School Practice
Área(s) do CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Idioma: por
País: BR
Instituição: Universidade do Oeste Paulista
Sigla da instituição: UNOESTE
Departamento: Ciências Humanas
Programa: Mestrado em Educação
Citação: MACEDO, Iraci de Souza. Ambient Education in School Context of Average Education. 2007. 188 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2007.
Tipo de acesso: Acesso Aberto
URI: http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/941
Data de defesa: 20-Jun-2007
Appears in Collections:Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IRACI_DISSERTACAO_COMPLETA.pdf2 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.